Zomer op de Canarische eilanden

Playa Blanca, Marina Rubicon, Lanzarote, zondag 23 juli.

Eind juni zijn we even naar Nederland geweest. De verjaardag van ons jongste kleinkind gevierd en natuurlijk weer met iedereen bijgepraat. Het was druk, maar erg gezellig. Begin juli weer terug naar Lanzarote met het plan om te zien of het nog een keer lukt om naar de Azoren te zeilen.

Eigenlijk zijn we nog nooit in juli of augustus op de Canarische eilanden geweest. Het is hier zomervakantie, geen zeilseizoen. Het waait nu voortdurend hard uit het Noorden, windkracht 5-6 Bf. Niet echt om lekker te zeilen, maar wel fijn voor de verkoeling. Het is hier dus best goed toeven. Het plan om een grote zeiltocht te maken stellen we maar even uit.

In plaats daarvan gaan we met de auto naar Fuerteventura. Het licht vlak ten zuiden van Lanzarote, 35 minuten met de Ferry. We toeren in twee dagen over het hele eiland, zien heel veel mooie stranden, maar verder is het eiland leeg en saai.

Waar het toerisme op Lanzarote voornamelijk Engels is, wordt je op Fuerteventura vaak in het Duits aangesproken, met name in het zuiden bij Morojable. Prachtige autowegen, mooie resorts, veel surfers, kleine haven. We vinden het leuker in Gran Tarajal, iets noordelijker, met een veel meer Spaans karakter, maar ook een kleine haven met weinig faciliteiten voor cruisers.

De verjaardag van Thijs vieren we met vrienden in Arrecife, waar we lekker uit eten gaan.

Natuurlijk zorgen we er ook voor dat Luna Verde niet vastgroeit in de haven. Als de wind dan ook twee dagen wat afneemt, zeilen we er uit. Na een rondje naar de vuurtoren gaan we voor de nacht voor anker bij de Papagayo stranden.

Door de ebstroom en de veranderlijke wind draaien we een paar keer rond ons anker. De volgende dag als we anker op willen gaan zit de ketting dan ook goed vast gedraaid om de rotsen 5 meter onder de kiel. Het wordt even spannend om zonder naar de ketting te duiken los te komen. Met Thijs op het voordek en Wilma aan het roer proberen we een rondje te maken. We overleggen via onze headsets. Met kleine stukjes vooruit en achteruit en de ketting onder spanning komen we stukje bij beetje los. Pas na een heel rondje om het ankerpunt is de ketting vrij, hoeven we alleen nog maar het anker op te halen, en kunnen we zonder schade terug naar de Marina.

Er wordt niet veel reclame voor gemaakt, maar er blijken op Lanzarote best veel cultuurmanifestaties te zijn, exposities en concerten van bijzonder hoge kwaliteit en meestal met gratis entree. Gisteren zijn we naar het 32-ste Canarische Jazz festival geweest op de Plaza de El Almacen, in de openlucht, op plastic stoeltjes.

Kaapverdische muziek en op flamenco geïnspireerde Jazz met een Cubaans tintje, opzwepende muziek waarbij je moeilijk op je stoel kan blijven zitten. Al snel wordt er op het hele plein gedanst. In de naastgelegen meeneembar halen we tapas met een wijntje, dat uitstekend smaakt. Een bijzondere avond en heel gezellig.

Terug naar Lanzarote

Marina Rubicon, Playa Blanca, Lanzarote, 8 juni 2023

Restaurante Dos Combatentes

Het was leuk op Madeira. Gezellige haven bij Calheta. We troffen het festijn van de zegening van boten met muziek, dans, wijn en broodjes. Met de bus zijn we naar de hoofdstad Funchal gegaan, hemelsbreed 30 km, maar een busrit van 2:30 uur, met grote snelheid langs diepe ravijnen.

Funchal was voor ons een feestje van herkenning, met koffie op het terras van het Theater Café, een lekkere lunch bij het “Restaurante Dos Combatentes” en uiteraard een bezoekje aan de markt.

We houden de ontwikkeling van het weer elke dag in de gaten in afwachting van een mooi moment om verder te varen naar de Azoren, een tocht van vier dagen. Helaas wil het “Azoren Hoog” zich nog niet vormen.

In plaats daarvan blijft er een gebied van lage druk liggen bij de Azoren, met buien en onweer en stormachtige wind over de noordoostelijke Atlantische oceaan. Op Madeira draait de wind naar W-ZW, waardoor er een stevige deining in de haven begint te lopen en Luna Verde aan haar landvasten gaat liggen rukken. Wilma begon in de haven zeeziek te worden. Als de verwachting is, dat die deining nog erger gaat worden, lijkt het ons beter om maar te vertrekken.

Vanwege de depressies boven de Azoren willen daar liever nog niet naar toe. Ook een andere haven op Madeira is geen optie, omdat daar dezelfde deining loopt. Daarom besluiten we om terug te varen, iets wat we nooit eerder deden, maar we hadden ook nooit eerder een vaste ligplaats op Lanzarote.

Op vrijdag 2 juni vertrokken we. Het werd een mooie tocht van twee dagen, in het begin te zeilen met een ruime koers en een aardig briesje, later met minder wind en de motor erbij. Op 4 juni worden we met een prachtige zonsopgang ontvangen op Lanzarote, waar we wat uit te leggen hebben aan de buren die ons niet zo vlug terug verwacht hadden.

Van Lanzarote naar Madeira, 295 NM, 48 uur

Calheta. Madeira, maandag 29 mei 2023.

De wind is al lange tijd noordwest geweest en behoorlijk stevig. Dat is voor Madeira recht tegen de wind in. Maar donderdag 25 mei neemt de wind af, draait naar het noorden en kunnen we vertrekken. Wegens weinig wind zullen we veel motor-zeilen.

Van de Minor hadden we gehoord dat er op Madeira in Calheta, 16 NM ten westen van de hoofdstad Funchal, een gezellige jachthaven is met een supermarkt in de buurt. Voor de zekerheid bellen we om een plaatsje te reserveren. Dat blijkt mogelijk en we boeken voor een of twee weken, met een verwachte aankomst op zaterdagochtend.

We zeggen onze buren in Marina Rubicon gedag en om 8:45 uur varen we de haven uit. Met een leuk briesje zeilen we al snel 7 knopen, 35 graden aan de wind, richting Madeira. Helaas is rond het middag uur de wind op en gaat de motor bij. De komende twee dagen blijft dat zo.

De nachten zijn mooi en de wassende maan reist met ons mee. De eerste dag kruisen we de koers van bijzonder veel vrachtschepen, meer dan 5 schepen op minder dan 2 NM afstand, die allemaal keurig achter ons langs gaan. De tweede dag zien we geen vrachtschepen meer. Het weer wordt wat minder stabiel en er vormen zich links en rechts van ons buien. We houden het gelukkig droog.

Als we zaterdag ochtend omstreeks 8:30 uur aankomen is het havenkantoor nog gesloten en meren we af bij de dieselpomp. In ca. 45 uur hebben we 200 liter diesel verstookt.

Om 9:00 gaat het kantoor open. We kunnen de dieseltank weer laten vullen, inklaren, en krijgen een mooi plaatsje in de haven toegewezen. De marina ligt onder indrukwekkende rotsen. Er is een mooi zwemstrand met wit zand (geïmporteerd uit Marokko), en er zijn diverse restaurants.

We sluiten de waterslang aan en uit gewoonte spuiten we meteen het zout van de boot af. Dat blijkt wat overbodig omdat het kort daarna heftig begint te regenen. Toch nu toe hebben we elke dag wel een stevige bui gehad. Luna Verde blijft er mooi schoon bij.

Terug op Lanzarote

Playa Blanca, woensdag 24 mei 2023.

We zijn weer terug op Lanzarote, Thijs een week eerder voor de onderhoudsbeurt van Luna Verde.
Met een paar enthousiaste helpers vaart Luna Verde naar de portaalkraan op de werf om uit het water gehesen te worden. Het blijft een spannende gebeurtenis , maar alles gaat weer goed. Het onderwaterschip wordt schoongespoten en voorzien van een nieuwe laag antifouling. De propeller en de boegschroef waren stevig aangegroeid. Ze krijgen een grondige schoonmaakbeurt. Twee huiddoorvoeren met afsluiters bleken behoorlijk gecorrodeerd en laten we vervangen.

Het leven aan boord is wat behelpen omdat koelkast, wasbak, toilet en douche buiten gebruik zijn, maar gelukkig zijn de sanitaire faciliteiten op de werf uitstekend. Nu Luna Verde toch op de kant staat is het eenvoudig om ook de romp een extra schoonmaakbeurt te geven. In het weekend wast Thijs de boot met azijn en een drupje afwasmiddel. Ze ziet er weer uit als nieuw.

Na een week is de klus geklaard en varen we met een glimmende boot weer terug naar onze ligplaats. Ook Wilma komt weer aan boord. Door een stabiel lagedrukgebied boven het Spaanse schiereiland blijft de wind voorlopig uit de noordwesthoek komen, wat niet gunstig is om richting Madeira en de Azoren te varen. We hebben dus ruim de tijd om watermaker en generator weer operationeel te maken en de voorraden aan te vullen.

Als we onze voorraden controleren blijkt de jam beschimmeld en de rijst te wemelen van de beestjes. Zelfs de plexiglas bus is aangetast, wat we nooit eerder gezien hadden. Kan kennelijk gebeuren.

Samen voorzien we onze nieuwe bijboot van een extra versteviging op de plaatsen waar hij tegen de davits gehesen wordt. Dat bleek ook bij de vorige bijboot goed te werken.

Inmiddels verplaatst het lagedrukgebied zich richting Marokko en wordt het gunstig om te vertrekken. We verwachten weinig wind, dus veel motor-zeilen, maar we hebben er zin is.