Vrolijke Feestdagen

Aruba, donderdag 14 december 2011

We zijn van ons ankerplaatsje verhuisd naar Renaissance Marina. Ligplaats is met walstroom en water en met gebruik van zwembaden, strandstoelen en badhandoeken van het aanpalend hotel. Lekker genieten. Ook een auto-tje gehuurd.

Intussen nog even een defecte schakelaar van de ankerlier gerepareerd, geconstateerd dat de uitlaat van de waterverwarmer was doorgeroest en dat de dynamo, die de service accu’s hoort op te laden, het niet meer doet. De dynamo blijkt niet meer te repareren. Inmiddels bij West Marine een nieuwe besteld. Zo blijven we bezig.

Aruba komt helemaal in Kerstsfeer. Wij blijven niet achter en tuigen de boot op met lampjes. Het plan is om hier tot begin januari te blijven. Volgende week komen kinderen en kleinkinderen .

Wij wensen iedereen een Vrolijke Kerst en een Gelukkig Nieuw Jaar, Bon Pasco i Feliz Aña Nobo.

Naar Aruba

Aruba, maandag 5 december 2011

Voor anker in Paardenbaai. Vlak voor Surfside Beach en naast de landingsbaan van het Reine Beatrix vliegveld van Aruba. Banketstaaf bij de koffie. Vanmiddag Sinterklaas ontmoet in Oranjestad.

Het is alweer bijna een week geleden, dat we na groot onderhoud, met nieuwe voorraden en schoongespoeld door heftige regenbuien vertrokken uit Willemstad, Curacao.  Om vier uur ging de wekker en een uur later varen we in het donker over spiegelglad water onder de Julianabrug door naar de Pontjesbrug. Die vaart langzaam voor ons open. De handelskade is kleurig verlicht en stil. De pontjesbaas zwaait ons uit.

We vertrokken vroeg om voor het donker in Barcadera op Aruba te  zijn om in te klaren en dan door te varen naar Oranjestad. Omdat het beetje wind, dat ons was voorspeld, niet wil komen, motoren we de  hele tocht.  Met de langzame deining gaat dat rustig. Een paar dikke regenbuien passeren ons links en rechts en slechts eentje treft ons vol. We schuilen binnen. Na 20 minuten begint alles weer op te drogen.

Als we om 2 uur aankomen in Barcadera ligt de kade vol met Venezolaanse barken die hier hun groente en fruit aan land brengen. In vloeiend spaans worden we toegeroepen.  Ze nodigen ons uit om langzij af te meren en helpen heel vriendelijk met de lijnen. De douane vraagt nog even of we alcohol, sigaretten of wapens aan boord hebben en als dat niet zo is mag Thijs aan land om in te klaren. Eerst Immigration en dan Customs. De formulieren hadden we gedownload via internet en al ingevuld. Met een halfuurtje zijn we weer onderweg naar Oranjestad.

Twee grote Cruiseschepen markeren de haveningang van Oranjestad. In Paardenbaai liggen al een paar jachten voor anker. Nederlands, Engels, Frans, Amerikaans en Canadees.  Op veel plaatsen ligt hier maar een dun laagje zand op de rotsbodem. Het anker hobbelt er gewoon overheen. Na drie  keer proberen liggen we dan toch vast.  De Engelse buren, die ons gedoe hebben gadegeslagen, komen uitleggen waar we met de dingy aan de kant kunnen komen, waar we het afval kunnen laten, brandstof kunnen tanken en waar de wasserette en de supermarkt zijn. Wat wil je nog meer ? We voelen ons meteen thuis.

Weer terug aan boord

Curacao, zondag 13 november 2011 

Nieuwe antifouling

We zijn weer terug aan boord. Thijs al 3 weken en Wilma sinds donderdag. We hebben nieuwe antifouling (Micron 66) laten aanbrengen in de hoop dat die effectiever is dan de AWLgrip antifouling die er op zat, de klapschroef en de propellers van de boegschroef gedemonteerd schoongemaakt ingevet en voorzien van nieuwe anodes, alle afsluiters gesmeerd en de lekkende afdichting van de roerkoning vervangen. Die was behoorlijk versleten. Ook hebben we een huiddoorvoer vervangen, die speling bleek te hebben. Een grote ventilator aangeschaft voor wat verkoeling aan boord (tip van Huib Jan). Tenslotte de romp nog een keer in de was gezet, zodat Luna Verde op 8 november glimmend te water kon. Dat is ongeveer een week later dan gedacht maar we hebben de tijd. 

Onderweg naar het water

Inmiddels staat nu ook de Seaquest hier bij Curacao Marine op de kant. Na een heel gezellig weerzien toch ook weer afscheid moeten nemen om in januari samen de World ARC te beginnen. 

In het water is Luna Verde minder heet en weer leefbaar. De koelkast doet het weer en ook de airco. De motor, de generator en de watermaker krijgen een grote beurt. Nieuwe olie, impellers en filters. Ook maken we de lagers van de lieren schoon. Omdat ons kooktoestel gesneuveld was onder een vallende afdekplaat, hadden we een nieuw besteld. Nu drie-pits in plaats van vier. Blijkt precies te passen op de plaats van de vorige, en voldoet met de drie pitten beter. We zijn er blij mee.

Niet zo blij zijn we met het rubber in de naden van het teak. Op het achterdek blijkt het rubber in diverse naden week geworden en zo hier en daar verdwenen. De naden moeten schoon gekrabd en opnieuw met rubber gevuld worden. Dat is een hele klus, die we graag uitbesteden aan de houtafdeling hier op de werf. We hopen dat ze er spoedig tijd voor vinden.

Klussenlijst verder afwerken

Intussen vermaken we ons prima op Curacao, we genieten weer van het leven aan boord en ontmoeten oude bekenden. We gaan gezellig stappen met Pauli en Tjebbe van de Minor, die hier zojuist zijn aangekomen na een pauze in Trinidat, en we nemen rustig de tijd om onze klussenlijst verder af te werken.

Tot begin november naar Nederland

Eindhoven, vrijdag 5 augustus 2011

We nemen nu echt voor drie maanden afscheid van Huib Jan, Jannet, Maren en Linde van de Seaquest.  Het vooruitzicht straks weer samen verder de wereld rond te zeilen maak veel goed.

Het hoort een beetje bij het varen, vrienden maken en weer afscheid nemen. Bij het happy hour op Spaanse Water zeggen we velen vaarwel. De kans is groot dat we ze later ergens op de wereld weer tegen zullen komen.

Van het Spaanse Water varen Thijs en Huib Jan de boot naar Willemstad. We roepen Fort Nassau op kanaal 12 en op het momet dat we aankomen vaart de bootjesbrug al open. Even later meren we af bij Curacao Marine.

Op 25 juli gaat de boot de kant op. Wilma is dan al weer in Nederland en  Thijs neemt nog een week voor klussen met de monteurs van de werf.

Als het gelukt is om het  roer te laten zakken, blijkt dat de afdichting behoorlijk versleten is door afzetting van kalk en zout. We maken alles schoon en plaatsen nieuwe seals. Ook blijkt er een kogelkoppeling aan het kwadrant versleten. Die gaat mee naar Nederland voor vervanging.

We demonteren de klap-schroef, maken alles netjes schoon en vervangen de anodes. De props van de boegschroef gaan eraf om de tunnel schoon te kunnen maken. Door zware aangroei was de stuwdruk al behoorlijk afgenomen.

Op het droge is ook een mooi moment om alle afsluiters weer gangbaar te maken. We vervangen een huiddoorvoer die een los blijkt te zitten.

De start- en service-accu’s blijven verbonden met acculaders. Een ontvochtiger loost het condenswater door de opening van het log. Verder sluiten we alles af.

Hoewel de voorzieningen op de werf uitstekend zijn is het leven op de kant  zonder douce en toilet, zonder koelkast en airco niet echt aangenaam. Als de boot aan de buitenkant nog een keer helemaal in de was is gezet en de binnenkant is volgespoten met insectenverdelger vertrekt ook Thijs naar Nederland.

Begin november zijn we weer terug…..