2018

Archief: 2018

Van Lanzarote (Canaries) naar Sao Vicente (Kaapverdië), 996 mijl, 7 dagen

Mindelo, Sao Vicente, Kaapverdië, woensdag 26 december 2018.

image1 (3)We worden uitbundig uitgezwaaid door onze vrienden op Lanzarote en vertrekken dinsdag middag 18 december uit Marina Rubicon richting Kaapverdië. Michiel is dinsdag ochtend aangekomen uit Eindhoven en zeilt mee naar de Caraïben. Wij vinden het best comfortabel om met z’n drieën te zijn en de wachten te kunnen verdelen, zodat we meer slaap hebben. Michiel  zou zondag al gekomen zijn, maar door het slechte weer in Eindhoven werd zijn vlucht gecanceld. Maar nu zijn we compleet. We vullen ook de reserve voorraad diesel en zijn klaar voor de oversteek.

Zoals verwacht is er eerst weinig wind en motoren we de eerste 6 uur langs Fuertaventura naar het zuiden. Dan steekt de wind op en waait het vier dagen 15-20 knopen wind uit noordelijke richting. Op grootzeil en uitgeboomde genua maken we ca. 150 mijl per etmaal. Als het 20 knopen gaat waaien OLYMPUS DIGITAL CAMERAexperimenteren we wat met de koers om zo weinig mogelijk last te hebben van het rollen. Het blijkt, dat bij 170 graden aan de wind de mast behoorlijk rechtop blijft. Het is super mooi zeilen, vooral ook ’s nachts, als we helder verlicht worden door een volle maan.

Dan draait de wind naar het oosten. De horizon wordt een beetje grauw en we worden verrast op een dun laagje bruin stof, kennelijk uit de Sahara, dat gelukkig gemakkelijk weg te spoelen is. DSC08365 (3)De wind is afgenomen tot ca. 10 knopen, maar met grootzeil en Code-zero gaan we 100 graden aan de wind gemiddeld toch nog 6 knopen over de grond. De watertemperatuur is inmiddels gestegen van 20 tot 23 graden C. We gaan de goede kant op.

Dan vorm zich een aanzienlijk gebied zonder wind ten noorden van Kaapverdië. We proberen er zorgvuldig rond omheen te navigeren, maar kunnen toch niet voorkomen dat we de laatste dag op de motor verder gaan over een olie gladde oceaan. Omdat we niet in het donker willen aankomen gaan we met de motor bijna stationair op ROUTE 3 (2)Kerstnacht heel langzaam richting Mindelo. Wilma bereid een super kerstdiner. We genieten van haricot vert met gekookte aardappeltjes en een komkommersalade en een verrukkelijke met een mosterdsausje overgoten rollade onder het schijnsel van de vollemaan. Als klap op de vuurpijl krijgen we mokka ijs met vruchten toe.

Op eerste kerstdag varen we ’s ochtens vroeg de haven in. Per e-mail hadden we onze komst al aangekondigd en marina crew staat klaar om de lijnen aan te nemen. Het was een prachtige tocht. van de zeven dagen hebben we 5 dagen heel mooi kunnen zeilen en 2 dagen op de motor gevaren.

DSC08362 (3)Dit is dus Afrika. Niets mis mee. Prima marina met vriendelijke en behulpzame mensen. Wilma heeft ook nog gezorgd voor een kerstontbijtje en in de “Floating Bar” trakteren we onszelf op een welkomst drankje.