Weer terug op Lanzarote na 8510 mijl

Marina Rubicon, Playa Blanca, Lanzarote, maandag 11 november

Rondje Atlantic 2019 (2) reseizeHet is alweer drie maanden geleden, dat we terugkwamen op Lanzarote. Op 11 augustus kwamen we om 08:00 uur aan in Marina Rubicon, nadat we op 8 augustus om 09:15 uur vertrokken waren we uit Madeira. Het laatste stukje was 279 mijl.

We hebben genoten van nog een rondje “Atlantische Oceaan”. We hadden er zin in, we waren er fit voor en Luna Verde was in orde toen we in december 2018 opnieuw vertrokken. Nu, 8510 mijl verder, kijken we terug op een ontspannen reis met veel herkenning. Het is opvallend hoeveel zeilers we weer ontmoetten, die we op eerdere reizen al tegenkwamen.

53 DSC08630 - kopie (2)Na aankomst op Lanzarote hadden we de boot snel aan kant gemaakt en waren we naar Nederland gevlogen. De lijst met klussen, die aan boord was gebleven, pakken we nu weer op. De fietsen doen het weer. Geknapte spaken hebben we vervangen en kabels voor versnelling en rem hebben we met wat WD40  gangbaar gemaakt. De stagfok hebben we, nog steeds zo goed als nieuw, weer in het vooronder opgeruimd. Alleen de ritsen van de zeilzak waren vastgeroest, maar hebben nu nieuwe runners. De tien jerrycans voor diesel, die aan dek waren gestouwd, hebben we  overgedaan aan een enthousiaste vertrekker. Het dek is helemaal opgeruimd.

We hebben ons weer aangemeld bij onze vrienden. Op dinsdag avond is er de wekelijkse zeilers bijeenkomst bij Eef in “La Cubierta” en langzaam wordt alles aan boord weer operationeel.

Naar Madeira, 495 NM, Geen Wind

Marina Quinta do Lorde, Madeira, woensdag 7 augustus 2019.

Zaterdag 3 augustus,  07:30, vertrokken uit Vila Do Porto op Santa Maria. We verlaten de Azoren, Het was er bijzonder aangenaam.

20190806_064346 (3) smallWe starten met een beetje wind, dat al snel verdwenen is. De nieuwste weersverwachting maakt het niet beter. We zullen de hele oversteek naar Madeira moeten doen op de motor onder invloed van een stabiel hogedrukgebied, zonder wind, althans met 5 knopen wind of minder.

Vier dagen genieten we van een vlakke oceaan met wisselende mooi weer wolkjes. In het begin van de eerste avond laat zich de wassende maan even zien als een smal schijfje. De de dagen erna steeds dikker. Elke ochtend, na een nacht vol sterren,  komt de zon als een rode vuurbal uit de zee.

20190807_105926 (3) smallMaandag avond probeert een buiengebied ons even in te halen, maar de buien zijn niet snel genoeg en we houden het droog.

Dinsdag ochtend doemt Madeira voor ons op. Al 25 mijl voor de kust hebben we weer “bereik” en onze mobiele telefoons melden WhatsApp berichten.

In verband met een rally heeft de haven van Funchal geen plaats. We varen daarom door naar de Marina Quinta do Lorde. Om 17:30 maken we vast. In het havenrestaurant laten we ons de “Catch of the day” uitstekend smaken.

Van Faial via Sao Miguel (152 NM) naar Santa Maria (56 NM)

Vila do Porto, Santa Maria, Azoren, vrijdag 2 augustus 2019.

20190728_154844 (2) smallRuim een week geleden, maandag 24 juli, vertrokken we uit Horta. Het weer zag er gunstig uit, een beetje wind uit de goede richting. Later in die week zou er een paar dagen geen wind zijn.

Meteen als we de haven verlaten kunnen de zeilen er al op en varen we met wisselende wind langs Pico. Als we Pico voorbij zijn neemt de wind af. We rollen de genua weg. Met de motor langzaam bij sturen we met 5,5 knoop richting Sao Miguel. Meer wind komt er helaas niet. De motor blijft aan tot we de volgende dag rond het middag uur de marina van Ponta Delgada binnen varen. We zoeken zelf een plaatsje. Het is erg druk. We varen de steigers langs en meren af op de laatste overgebleven plek. Daarna melden we ons netjes op het havenkantoor, dat buiten zicht van de marina ligt op ca. 15 minuten lopen. Onze komst was al doorgegeven vanuit Horta en alle papieren waren al ingevuld, zodat het inklaren erg vlot verliep.

Tot onze verrassing liggen Mike en Jeannette van de Dutch Link aan dezelfde steiger. We hebben hen de afgelopen jaren vaker ontmoet. Het wordt een heel gezellig weerzien.

Ponta Delgada is de hoofdstad van de Azoren. Er is een uitgebreid cultureel programma, met onder anderen het feest van de kwallen. DSC09257 (2) smallMeteen al de eerste avond worden we getrakteerd op een balletvoorstelling in de openlucht. De volgende avond is er een concert van het symfonie orkest van de Azoren, ook in de openlucht. Ze spelen populair klassiek. Toegang is gratis. Inmiddels weten we, dat we een uur voor aanvang aanwezig moeten zijn om een zitplaats te bemachtigen.

In de stad is er een grote markt voor groente en fruit, met diverse kramen voor vis en vlees en een speciale kaas winkel, die alle kazen van de Azoren verkoopt. We vullen onze vers voorraad weer aan. Zondag klaren we uit. Maandag 29 juli is er ook weer wat wind en vertrekken we voor een dagtocht naar Santa Maria, het meest oostelijke eiland van de Azoren. We zijn er nog niet eerder geweest.

DSC09275 (2) smallHet wordt een dagje heerlijk zeilen. Als we de marina van Vila do Porto binnen varen staat de havenmeester al klaar om ons een plek te wijzen en de lijnen aan te pakken. Onze komst was ook hier weer doorgegeven vanuit Punta Delgada en alle papieren waren ook al weer ingevuld.

De marina is klein, maar heeft alle faciliteiten en ligt erg beschut. Er is een kleine vissersvloot die dagelijks uitvaart. De “Club Naval” heeft een terras, een bar en een prima restaurant met elke dag een andere dagschotel. Bovendien is de club dichtbij. Het is een steile klim naar Vila do Porto, dat 100 meter hoger ligt, waar ook een supermarkt is, en het toeristenbureau.

Er zijn diverse wandelroutes uitgezet. Vanaf de haven loopt er een route langs de zuidkant van het eiland. 20190801_134115 (2) smallHet begint met een klim over een goed begaanbaar pad tot ca. 200 meter hoogte en dan stijl naar beneden. We zijn blij dat we wandelstokken hebben meegenomen. Via een trapje komen we uit op zeeniveau. Het laatste stuk klauteren we over de rotsen langs de kust naar het strand van Praia Formosa. Als wij er lopen is het net hoogwater en worden we verrast door een geweldige golf. Moe en nat, maar ook trots en voldaan,  komen we aan, net op tijd voor de bus terug naar de haven.

Vandaag ruimen we op en morgen vertrekken we naar Madeira. We verwachten niet veel wind.

Horta

Horta, Faial, Azoren, zondag 21 juli

20190623_173221 (2)Wij vinden het leuk in Horta. Een heel gezellige mix van eilanders en zeilers. Lekker eten, mooie wandelingen en een prachtig uitzicht op Pico, de hoogste berg van Portugal.

Zeilers komen overal vandaan, meest vanuit de Caraïben, USA en Canada en gaan overal naar toe, de meesten naar Europa. Elk jaar wordt Horta bezocht door meer dan 1300 boten met meer dan 5000 opvarenden uit meer dan 30 landen. We maken nieuwe vrienden en ontmoeten ook oude bekenden.

Het is druk in de haven, vooral ook omdat omstreeks 5 juli de race “les Sables d’ Olonne – Horta – les Sables d’ Olonne” aankomt in Horta. Supersnelle Class-40 boten, die met een bemanning van twee zeilers gemiddeld  meer dan 250 mijl per etmaal afleggen. Dat is erg snel, zeker als je het vergelijkt met ons daggemiddelde van 150 mijl.

Voor de race wordt er een complete steiger leeggemaakt. Er is veel belangstelling voor deze racers.  Op 12 juli starten ze weer voor de race terug naar Les Sables.

20190706_112041 (2)Na wat wisselingen krijgen we een beschut plaatsje aan de kademuur, waar we de boot ook even durven achter te laten voor een tripje terug naar huis, want ook kinderen en kleinkinderen willen we niet missen.

Woensdag 17 juli waren we weer terug aan boord. De voorraden zijn snel weer aangevuld en ook  de boot is er klaar voor om weer te vertrekken. We wachten nog even tot een depressie (999 hPa) met veel wind en regen voorbij is en mogelijk ook nog een tweede (990 hPa). Vanaf het midden van komende week komt het weer onder invloed van een stabiel hogedruk gebied (1025 hPa) met gunstig weer om via Sao Miguel, Santa Maria en Madeira terug te gaan naar Lanzarote.