De aller beste wensen voor 2021

Zaltbommel, 31 December 2020

20201216_202830We zijn alweer een half jaar in Nederland. Het is ondanks “Corona” best leuk om meer in de buurt te zijn van familie en vrienden. Uiteraard hebben we bijzonder genoten van de kleinkinderen.

Ons pied-à-terre hebben we verplaatst van Eindhoven naar Zaltbommel, een gezellige vestingstad aan de Waal, meer in het midden van het land

We hebben de hele boot aan kant gemaakt, watermaker en generator geconserveerd en de genua geborgen.

Doordat er koelgas was ontsnapt, werkte een koelkast niet meer. Een van de koppelingen bleek te lekken. Dat kan gebeuren na 5 jaar bijna continu gebruik. Met een nieuwe O-ring en een nieuwe gasvulling doet alles het weer.
De TV, inmiddels ook 5 jaar gebruikt in een zilte omgeving, hebben we vervangen door een nieuwe.
Bij de boiler ging de overdrukklep lekken. De klep bleek bijzonder goed gezekerd te zijn met Loktite. Dat is prima, maar wel moeilijk los te krijgen. Met de nodige moeite is het toch gelukt om de hele inlaatcombinatie van de boiler te vervangen door een nieuwe.

Wat het nieuwe jaar gaat brengen weten we nog niet. Wel hebben we alvast een nieuwe genua besteld. Het model van de oude genua, gemaakt van spectra doek, was na 10 jaar en meer dan 50.00 mijl nog steeds prima, maar het zeil begon op meerdere plaatsen te delamineren. Luna Verde is nu weer helemaal klaar om te vertrekken.

Wij wensen iedereen een beter jaar en blijf gezond.

Van Cherbourg naar Scheveningen, 281 mijl, 2 dagen en 3 uur

Scheveningen, zondag 2 augustus 2020.

IMG-20200712-WA0006-COLLAGE (1)Op 18 juni waren we vertrokken uit Lanzarote en 24 dagen later zijn we via de Azoren  en een stop van twee dagen in Cherbourg, aangekomen in  Scheveningen, 2401 mijl verder. We hebben heerlijk gezeild, maar door Corona voelde het toch een beetje als een haastige terugkeer naar huis.

In Cherbourg hadden  we gewacht tot de depressie voorbij was. Als we op zaterdag 11 juli vertrekken op de achterkant van de depressie staat er 15 knopen wind uit het noordwesten en loopt het tij mee.

Al snel verdwijnt de bewolking en varen we onder een strakke blauwe hemel. De verwachting is dat we de eerste dag kunnen zeilen tot de wind op is en daarna op de motor verder gaan.

Het is wel even wennen aan de drukke scheepvaart in het Engelse Kanaal. Al jaren hebben we zulke drukte niet meegemaakt. Het lijkt alsof er geen Corona pandemie bestaat. Alleen komen we geen cruiseschepen tegen. Die blijken allemaal voor anker te liggen voor de kust. Een bizar gezicht.

IMG-20200726-WA0010 (3)-COLLAGEOp 13 juli om 13:00 uur komen we aan in Scheveningen, warm ontvangen door familie. De dagen daarna hebben we veel bezoek gehad. We genieten bijzonder van kleinkinderen die komen logeren. Ook best vermoeiend allemaal. Nu genieten we van een paar dagen rust.

We hebben een vaste liglaats bij Jachtclub Scheveningen. Het is hoogseizoen en erg druk met passanten. We vinden de sfeer gezellig en genieten ervan weer thuis te zijn.

Van Ponta Delgada naar Cherbourg, 1310 NM, 9 dagen

Cherbourg, donderdag 9 juli 2020.

Na een mooie tocht, gisteren aangekomen en meteen uitgebreid door de douane met 4 man sterk gecontroleerd. Ze vinden niets en besuiten dat we ingeklaard zijn en diesel kunnen tanken. We krijgen een ligplaats aan steiger Q.

Lanzarote Scheveningen (2)Bij vertrek uit Ponta Delgada was het weer druilerig. De verwachting was dat we veel motoruren zouden maken op deze tocht, maar al meteen na het verlaten van de haven kunnen we zeilen. Met veranderlijke en vlagerige wind gaat het onder Sao Miguel langs. Daarna blijft het voorpoedig gaan. De koers is noordoostelijk met de mogelijkheid om een tussenstop te maken in La Coruna of naar Fallmouth te gaan of naar Brest.

Na twee dagen, zeilen we onder het wolkendek uit en varen we in een warm zonnetje met wat mooi weer wolkjes. De stuurautomaat is de enige die werkt en ons op een koers van 35 graden aan de wind houdt.

Op de website worden we gevolgd door Tjebbe van de Minor. Hij heeft al gezien dat als we zo door varen we met heftig weer in La Coruna zullen aankomen. Daar ontwikkelt zich dan de Portugese Noord, die voor langere tijd zal blijven doorwaaien. Hij adviseert een meer noordelijke koers te varen. Dat doen we en daarna verwent Tjebbe ons elke dag met een wind- en weervoorspelling voor de komende dagen langs onze route.

Het is niet duidelijk of we in Engeland aan land mogen. Mogelijk moeten we daarna weer in quarataine bij aankomst in Frankrijk, Belgie of Nederland.  We sturen daarom een koers richting Brest.

Het zit ons mee, we voelen ons fit en er is een kans dat we in Brest verwaaid komen te liggen als we er stoppen, Dus we gaan door naar Cherbourg.

In het donker komen we langs de kanaaleilanden. Het waait heftig  en het tij loopt mee. Dat gaat hier zo hard, dat we in het donker niet door de Race van Alderney durven maar buiten om zeilen via Cap de la Hague  naar Cherbourg. Rond het middaguur komen we aan. Mede dankzij de sterke stroom rond de Kanaaleilanden zijn we bijzonder snel gegaan.

In Quarantaine

Sao Miguel, Ponta Delgada, zondag 28 juni 2020.

20200627_135342 (2)De quarantaine is benauwend. We hebben water en elektriciteit, maar we mogen niet van de steiger af. Er zit een hek voor de steiger en dat hek zit op slot. Pas na 14 dagen quarantaine, met aftrek van de dagen dat we op zee waren, mogen we inklaren. De havenmeester heeft wel een Corona test voor ons aangevraagd en dat zou binnen een dag kunnen gebeuren, maar de testprocedures zijn overbelast, omdat er nu ook vliegtuigen met toeristen aankomen. Ook biedt de havenmeester ons aan, dat we een boodschappenlijstje kunnen opsturen en dan kan hij zorgen dat de spullen aan boord gebracht worden. Dat doen we, maar er gebeurt niets. Kennelijk ook overbelast.

En dan melden zich Toon en Marij met Wende van de Pien. Drie dagen eerder aangekomen uit Mindelo na 11 dagen op zee. Marij biedt aan boodschappen voor ons te doen. We nemen dat aanbod maar al te graag aan en snel hebben we al onze voorraden weer aangevuld. Super goed van Pien.

20200628_160055 (2)Op de kade, voor onze boot, ligt een druk bezocht café restaurant “Provisorio”. Op internet vinden we het telefoon nummer. Ze zijn bereid om bestellingen aan boord te brengen, dat wil zeggen afgeven aan het hek. De ruimte onder het hek is groot genoeg om er de meeneemgerechten door te schuiven. En dat doen we. We laten ons verwennen met Pizza, gebakken kabeljouw met aardappeltjes en salade en chocolade toetjes. Dan wordt het leven toch nog even leuker.

Intussen bestuderen we de weersverwachtingen. De voorspellingen blijven warrig. Aanvankelijk geven de berekeningen steeds andere uitkomsten. Langzamerhand ontwikkelt zich toch een soort van stabiel patroon, met een rug van hoge luchtdruk zonder wind van de Azoren tot het Engelse kanaal. Ten noorden daarvan passeren elke 4 dagen depressies, wisselend van diepte, met wind uit zuidwestelijke richting. Tegelijk wakkert de wind langs de Portugese kust aan uit noordelijke richting.

routeHet ziet ernaar uit dat zich op onze route richting Brest geen heftige stormen zullen voordoen. Hoogstens kan blijken dat we te weinig brandstof hebben om door de windstiltes heen te komen. We besluiten maandag 29 juni te vertrekken en een route te kiezen lang de noordkant van de rug met hoge luchtdruk.

Net als we dat besloten hebben komt de havenmeester melden, dat er een Corona test voor ons beschikbaar is. Zaterdag wordt wat slijm uit neus en keel afgenomen en zondag ochtend komt de mededeling dat we negatief zijn bevonden en kunnen inklaren. Dat doen we meteen en we verhuizen naar de westelijke marina. We gaan uit eten in de stad en vertrekken de volgende ochtend.