Naar de winterberging

Medemblik, maandag 20 december 2021

20211014_090406-COLLAGELuna Verde staat al weer even op de kant. Dinsdag 28 september namen we afscheid van Scheveningen om naar Medemblik te vertrekken.

Fronten wisselden elkaar af met veel buien, wind, en af en toe een rustig dagje. We blijven een paar dagen in Amsterdam in de Sixhaven om vandaar in een keer door te varen naar Medemblik. We laten de boot achterlaten bij de MYS. De mast gaat er af voor een grondige onderhoudsbeurt en we bespreken een lange lijst met werkzaamheden.

Het plan is om Luna Verde weer helemaal in orde te maken voor onze volgende reis. In ieder geval willen we naar warmere streken. Het zuiden van Portugal, de Middellandse zee, de Canarische eilanden staan op het programma. In maart willen we het water in en dan via de  “staande mast route” naar Zaltbommel om vanuit onze nieuwe woonplaats weer te vertrekken.

Retourtje Vlieland

Amsterdam, vrijdag 1 oktober 2021

Hier dan eindelijk een update uit het log van Luna Verde.

vakantie augustus 2021 smallWe zijn gezellig druk geweest in Zaltbommel en met de boot in Scheveningen.

Het overstortventiel van de boiler was gaan lekken en hebben we vervangen. Uit voorzorg hebben we ook maar eens de drinkwatertanks en het waterleidingsysteem ontsmet.

De watermaker, die we al meer dan een half jaar geleden hadden geconserveerd, hebben we gespoeld en alvast voorzien van antivries. De acculader van de boegschroef accu’s hield ermee op en hebben we vervangen. Ook hebben we de lader voor de startaccu van de generator vervangen. De nieuwe laders zijn veel efficiënter en een stuk slimmer, voorlopig hebben we daar geen omkijken meer aan.

20210804_094327 small (2)Natuurlijk hebben we ook nog een leuke tocht gemaakt. We hebben Nina, Sander met Kaan en Sten vanuit Scheveningen naar hun vakantieadres op Vlieland gebracht. We hadden er een week voor uitgetrokken. Op woensdag 4 augustus vertrokken we uit Scheveningen via IJmuiden naar Amsterdam waar we vastmaken in de Marina. Weinig wind en veel motoruren. Door sterke aangroei in Scheveningen hebben de schroef en de boegschroef het moeilijk. De schroeven worden gelukkig langzaam schoner.

Na een dagje Amsterdam varen we vrijdag 6 augustus naar Enkhuizen waar we afmeren in de Gemeentehaven, om de volgende dag al vroeg om 7:00 uur naar Vlieland te vertrekken. Voor zondag wordt er slecht weer verwacht.

20210806_143314 smallOm half twaalf zijn we door de Lorenzsluis en met gunstig tij zijn we zaterdag al om 16:00 uur in Vlieland. We hebben het best makkelijk. Kaan en Sten staan grote stukken aan het stuurwiel.

De haven van Vlieland is erg vol, maar doordat er vlak voor onze aankomst een paar schepen vertrekken krijgen we een mooi plaatsje. Hier blijven we tot woensdag liggen.

Met z’n tweeën varen we terug naar Scheveningen, via Medemblik waar we een weekje blijven.

Dan ziet het ernaar uit dat de wind naar een zuidwestelijke richting zal gaan draaien. Voor die tijd willen we terug zijn.

20210804_121721 smallWe vertrekken dinsdag 17 augustus  om 17:00 uur naar Enkhuizen waar voor anker gaan. Daar liggen we vlak achter de Maaike Saadet, die we in 2019 op Bermuda ontmoetten, een verrassend weerzien.

De volgende dag vertrekken we heel vroeg. Om 6:00 gaat het anker op, om 6:30 zijn we door het Naviduct, de sluis bij Enkhuizen, om 11:15 door de Oranje sluizen bij Amsterdam en om 14:30 door de kleine sluis bij IJmuiden.

Als we IJmuiden uit varen en de zee op gaan is de wind al behoorlijk naar het westen gedraaid. Over steile golven zeilen we hoog aan de wind naar Scheveningen. Er spoelt behoorlijk wat water over het dek. Dat hebben we al lang niet meer meegemaakt. Om 18:50 meren we moe en voldaan af in Scheveningen.

Vakantie Juni 2021

juni vakantie 1De Covid-19 pandemie is nog niet voorbij en heel Nederland schijnt het water op te gaan. We verwachten dat het druk zal worden  en trekken er daarom al in de maand juni op uit voor een “rondje Nederland”.

Op 1 juni vetrekken we al vroeg uit Scheveningen om met het tij in noordelijke richting te gaan. Het plan is om bij IJmuiden te beslissen of we het Noorzeekanaal op gaan of verder richting Den Helder. Als het zover is blijkt dat we behoorlijk zijn opgeschoten en gemakkelijk met opkomend tij door de Texelstroom kunnen. Dat gaat erg snel en we besluiten meteen maar door te varen naar Den Oever, waar we precies op tijd voor de spits door de Stevinsluis het IJsselmeer op gaan. Om kwart over zes liggen we achter ons anker bij Andijk.

In het weekend daarna doen we mee met de Contest Cup in Medemblik, een gezellige happening, waar we verschillende bekenden tegenkomen. We doen niet mee met de wedstrijd, maar wel met de toertocht.

20210608_090600 2Het weer is mooi, met weinig wind. Langzaam zeilen we op dinsdag 8 juni van Medemblik in de richting van Kornwerderzand om daar voor anker te gaan en te wachten tot we de volgende ochtend door de sluis het wad op kunnen met de stroom mee richting Harlingen.

Helaas is er dichte mist als we de volgende ochtend opstaan. Wat later dan de bedoeling was gaan we om half tien door de sluis als de mist is opgetrokken en varen motor-zeilend naar Terschelling. Om halfdrie die middag maken we vast in de haven, blijven er vijf dagen, huren fietsen en genieten volop van het waddengevoel.

Het blijft mooi weer met weinig wind uit oostelijke richtingen. Een fraaie gelegenheid om van Terschelling naar Vlieland te varen en daar voor het dorp voor anker te gaan. Na twee dagen gaan op  dinsdag 15 juni naar de haven.

Daar beleven we een heel bijzonder weerzien met de Seaquest, de Minor en de Flying Swan, die we voor het eerst tegenkwamen in 2010 toen we tegelijk de Atlantische oceaan overstaken. IMG-20210619-WA0002 1Het wordt weer even gezellig. We pakken de draad op alsof er niets veranderd is.

Nog een week blijven we op het altijd weer mooie eiland en vertrekken dinsdag 22 juni terug richting Scheveningen, nu over het wad via Texel. Al om 5 uur maken we los. Om 8 uur passeren we Harlingen en vandaar zeilen we heel  snel met het tij mee naar Oudeschild op Texel, waar we om half twaalf binnen lopen. De volgende dag om 8 uur vertrekken we van Texel en na 10 uur varen langs de Hollandse kust maken we voor het einde van de middag weer vast in Scheveningen.

Even stappen in Rotterdam

Scheveningen, 17 mei 2021.

Kleinzoon Sten komt logeren en hij had bedacht dat het wel leuk zou zijn om een eindje te varen. Het wordt een tochtje van Scheveningen naar Rotterdam. Sten stuurt de hele route. 20210511_132148 (3)Nooit eerder waren we de Maas op gevaren tussen de drukke scheepvaart door. Best indrukwekkend.

Twee mijl voor de monding melden we ons bij Sector Maasmond op VHF 2 om de rivier op te varen. Eerst moeten we de noordelijke oever volgen, langs de rode tonnen, tot we mogen oversteken bij Sector Rozenburg. Op de motor gaat het verder langs de sectoren Botlek, Eemhaven en Waalhaven tot de sector Maasbruggen waar we vlak voor de Erasmusbrug toestemming vragen om de rivier weer over te steken naar de Veerhaven. Als we naar binnen varen loopt het tij inmiddels al behoorlijk af.20210511_142343 (2)

Midden in de haven meren we af. Het is een pracht plek in het hart van Rotterdam. Helaas zijn terrassen, restaurants en musea gesloten in verband met Covid 19, maar in Rotterdam is er ook veel kunst te bewonderen in de publieke ruimte.

Na een dag wandelen door de mooie stad vertrekken we op 13 mei al vroeg met het tij mee weer de Maas af. Op zee gekomen is er voldoende wind om met een slag te zeilen naar Scheveningen, waar we kort na de middag afmeren bij de Jachtclub.