Naar Fiji

Musket Cove, Viti Levu, Fiji, Woensdag 4 juli 2012

Vrijdag 29 juni, na koffie en een snelle lunch bij het Aquarium Cafe, vertrekken we van de rede van Neiafu, Kingdom of Tonga. ’s Ochtens eerst uitgeklaard en nog een paar souveniers gekocht van onze laatste Tonga dollars. De wind is oost-zuid-oost, 15 tot 20 knopen en onze koers is west. Luna Verde vindt dat leuk en loopt ruim 8 knopen onder grootzeil en uitgeboomde genua. Na 250 mijl varen we door de Oneata Passage in het donker de eilanden groep van Fiji binnen. We zijn dan ongeveer halverwege. De wind neemt gestaag af en zakt tot onder de 10 knopen. Volgens de grib-files blijft dat zo en komt de passaat pas 4 juli terug. We besluiten om de rest van de tocht gaan we op de  motor verder. Dat geeft in ieder geval voldoende stroom, want de generator hebben we gestopt omdat de uitlaat beek te lekken. Leuk projectje voor op Fiji. Ook de watermaker valt regelmatig uit en willen we op Fiji eens grondig nakijken. Voorlopig hebben we volle watertanks en ruim voldoende diesel.

Op zondag 1 juli om 16:00 uur passeren we de 180° van oost naar west. De GPS gaat nu weer aftellen en op de plotter varen we links van het scherm af om er rechts weer op terug te komen.

.

We varen over een langzame deining op een anders gladde zee. Op de AIS zien we, dat er een indrukwekken schip op ons af komt, 222 meter lang en 25 meter breed en met een snelheid van 16 knopen. Zou op ander halve mijl voor ons langs gaan als hij niet plotseling draaide en recht op ons af kwam. We vragen wat de bedoeling is. Als antwoord krijgen we het verzoek om uit de buurt te blijven omdat het schip “out of control” is. 

Even later meldt de schipper dat de motoren zijn  gestopt en dat het schip op de stroom naar het noordoosten drift. Wanneer  we er aan de zuidwest kant langs varen zien we een grote wolk roet uit de schoorsteen komen en lijkt het schip zijn koers te vervolgen. We krijgen een bedankje omdat we zijn uitgeweken.

De Fiji eilenden groep ziet er weer anders uit  dan de eerdere eilanden waar we langs kwamen. Indrukwekkend groot en ronder. We gaan naar Lautoka om in te klaren en komen daar om 4 uur in de ochtend aan. Kade is goed verlicht. We worden naar de ankerplaats gewezen en moeten wachten tot de volgend ochtend om in te klaren.

.

Bij Customs lijkt eerst alles heel vlot te gaan. We hadden onze gegevens al opgestuurd en die blijken netjes in de computers te zijn ingevoerd. Toch moeten we nog naar het Health office voor een gezondheidsverklaring en moeten de Quarantaine, Immigration en Custom mensen aan boord voor inspectie. Tenslotte blijkt, dat we ook nog een Cruising Permit nodig hebben om Laukota te mogen verlaten. Het Permit moet per fax in Suva worden aangevraagd, wat wel een dag kan duren, maar dat dankzij de medewerking van een vriendelijke dame van het bureau, al  ’s middags voor ons klaar ligt.

Op volle kracht varen we naar Musket Cove Marina op Malolo Lailai, waar we door ARC Rally Control net voor het donker worden ontvangen. Bij het licht van de volle maan worden we samen met de Seaquest naar onze ligplaats geleid.