Flying Swan bemanning op Luna Verde

Horta, donderdag 15 juni 2017

20170609_171415Op 6 juni arriveerden Willem en ik op uitnodiging van Thijs en Wilma om een dikke week met hen in de Azoren te zeilen. Een fantastisch aanbod omdat we hier al eerder met onze boot de Flying Swan waren en er in de naaste toekomst geen plannen zijn om hier met eigen boot naar toe te zeilen.

Het weer was aanvankelijk matig, bewolking en wind, wat voor ons geen enkel probleem was. We waren op Horta en er is genoeg te herinneren en opnieuw te beleven. Allereerst gingen Thijs en Willem gewapend met blikjes verf naar de oude kademuur om hun wandschilderingen van eerdere bezoeken bij te werken.
IMG-20170615-WA0005
Op 8 juni vertrokken we met de Ferry naar het tegenovergelegen Pico, huurden daar een  autootje en crossten het hele eiland over. Prachtige vistapoints, vele cappuccino’s, een fantastisch walvismuseum. Thijs werd kampioen achteruitrijden op een steile helling waarna Wilma en ik amechtig nog uren in de rook van een slippende koppeling zaten.

’s Avonds na Pico gegeten in een supergezellig restaurantje in Horta waar Wilma en ik de allerlekkerste gegrilde octopus ever aten terwijl Thijs en Willem zich aan squids en steak tegoed deden. 9 juni was het regenachtig dus naar de supermarkt, gewandeld door Horta en geborreld bij Peter Sport waar Willem tot zijn grote verrassing zijn in 1980 opgeplakte stickers weer terug vond!

DSC0640210 juni een prachtige zeiltocht van 20 mijl naar Sao Jorge. Wilma en ik op het achterdek in de zon en de mannen zeilen. Dat wil zeggen Thijs voortdurend in de weer met meters en computer terwijl Willem de zeilen bijstelde. Vlak voor de ingang van Velas bleek dat het grootzeil niet meer opgerold kon worden in de mast. Na verschillende pogingen bonden Thijs en Willem het zeil rondom de mast zodat we toch naar binnen konden in de kleine haven onder de imposante rotswand. Terwijl Wilma en ik inklaarden waren de schipper en zijn eerste matroos toch nog wel even bezig om Thijs de mast in te hijsen die tekeer ging met siliconenvet rondom de wartel zodat het zeil nu weer als een zonnetje gehesen kan worden.

’s Avonds deden Willem en ik de afwas en gingen TDSC06420hijs en Wilma een loopje doen. Terwijl wij zaten te wachten met de koffie belandde het stel in een processie, kocht Thijs voor een vermogen lootjes waarmee je een haakwerkje kon winnen en kwamen ze in het donker om 10 uur weer eens aan kachelen!!

11 juni 50 mijl motor-zeilend naar Angra do Heroismo op het prachtige eiland Terceira.
 Dinsdag 12 juni maakten we met de lijnbus 2 een leuke tocht over de oostkust van het eiland naar Raia da Vittoria. Prachtige uitzichten over de oceaan, de vruchtbare akkers van het eiland en de vaak schitterende huizen. Op het eindpunt aangekomen gewandeld, zal niemand verbazen! naar de Marina waar weer bootjes gekekeIMG-20170615-WA0048n moesten worden maar waar ook een lekker koud biertje werd verorberd. ’s Avonds een enorme klim steil naar boven waar we op een kerkpleintje verrast werden met een kleine processie en een heuse folklore dans met zang!
13 juni deden we cultureel in Angra en bezochten het schitterende Convento de San Fransisco waarin het historisch museum is gevestigd. Smaakvol museum annex prachtige kerk met gratis een orgelconcert van de broer van Maarten van Rossum! Heerlijk aan de witte wijn in het café aan de haven en ’s avonds cappuccino’s met slagroom van Thijs en het journaal op de iPad.

Op 14 juni de tocht der tochten terug van Terceira naar Horta. Weerman Thijs had al dagen alle apps en computerprogramma’s uitvoerig bestudeerd maar kon toch niet voorkomen dat er een koers werd uitgezet boven Sao Jorge langs 75 mijl tegen de wind in nIMG-20170615-WA0047aar Horta!!! Bij ieder verandering van koers draaide wind tegen met ons mee. Ai ai dat viel aanvankelijk niet mee, hoge golven, koud maar gelukkig brak de zon door wat het geheel wat vriendelijker doet ogen. Achter de kap van de Luna Verde was het goed te doen en na 13 uur varen een keer aangekomen ging de macaroni en goed in en gingen we om 10 uur bekaf te kooi.

Vandaag de laatste dag een heerlijk relaxdagje op Horta. Heerlijk ontbijt van Wilma (hiermee werden wij iedere dag verwend!) in de kuip in de zon. Wat wil eens mens nog meer!!

Vanavond afscheidsborrel bij Peter Sport en gezellig uit eten aan de haven.
We hebben genoten van de prachtige Luna Verde, van de gezelligheid van Thijs en Wilma en van de fantastische Azoren waar we zo verknocht aan zijn!