Nassau

Nassau, New Providence, Bahamas, Zaterdag 11 mei 2019.

DSC09056 (3) smallNa 14 dagen in Nassau vertrekken we morgen naar Bermuda. Het weer is niet erg stabiel. Regelmatig gaan er depressies met bijbehorende fronten en regen over Bermuda. Nu ligt er even een hoge druk gebiedje over Bermuda. We verwachten daardoor met zuidoostelijke wind te vertrekken en met westelijke wind aan te komen. Onderweg regenbuien en misschien ook nog een stukje windstil. We nemen afscheid van Peter, die de marina managed op een leuke amicale manier. Hij heeft dezelfde aandacht voor iedereen, of het nu de bemanning van een megajacht is of een zeilend gezin.

Vanaf onze aankomst in Nassau op zondag 28 april, zijn we druk bezig geweest, vooral met de reparatie van de generator, waarvan de ventilator gecrasht was. Er gaat veel tijd heen met het uitzoeken of het onderdeel ergens voorradig is en geleverd kan worden. Ook is het niet eenvoudig om hier onderdelen naar toe gestuurd te krijgen. Op goed geluk bestellen we een nieuwe ventilator in Nederland, wetend dat de kans groot is dat het onderdeel met grote vertraging door de douane komt. DSC09063 (2) smallWe sturen ons cruising permit op naar Nederland om bij de zending te sluiten en wachten af. Fedex belooft de zending woensdag 8 mei af te leveren.

Ook in Nassau zijn er veel technische voorzieningen. Tiffany runt er een marine-diesel-service bedrijf op 15 minuten lopen van de haven en ze doet er ook de verkoop en service voor Fischer Panda generators, als subsidiary van de vestiging in Fort Lauderdale, USA.
In afwachting van de zending uit Nederland, proberen we ook via haar een nieuwe ventilator voor de generator te krijgen. Helaas wordt ze niet erg geholpen vanuit de VS. Daar beweert men doodleuk dat een dergelijk onderdeel niet bestaat,20190503_222756 small ze herkennen het onderdeel nummer niet en willen ze eerst een foto zien om te weten waar het over gaat. Vervolgens wordt er niet meer gereageerd op e-mail. Uiteindelijk belt Thijs op vrijdag 3 mei met Fischer Panda in Duitsland waar ze het probleem snel begrijpen en dezelfde dag nog een ventilator naar Fort Lauderdale sturen. Het komt daar op maandag aan. Tiffany heeft een courier, die het onderdeel vervolgens naar Nassau brengt en op donderdag 9 mei kunnen we de nieuwe ventilator monteren en loopt de generator weer perfect. Tegelijkertijd laat Fedex ons weten, dat de zending uit Nederland vertraagd is en op zijn vroegst maandag 13 mei zal aankomen. We zijn dan al weg, zodat dat pakje retour afzender kan.

DSC09111 (2) smallIn de tussentijd hebben we Nassau verkend.De grote attractie hier is natuurlijk Atlantis, de nagebouwde verzonken stad op Paradise Island met prachtige aquaria met alle soorten vissen inclusief haaien en roggen, in een gigantisch resort met “river rides”, “waterslides”, “pools” en “beaches”, alles op zijn Amerikaans perfect aangelegd en georganiseerd. We genieten erg van ons dagje-uit.

De marina, waar we liggen, is ook niet verkeerd. Er is een zwembad en we leren er een aantal Amerikaanse cruisers kennen, die op de Bahamas de winter doorbrengen en dan weer terug gaan naar de Amerikaanse westkust. Van George en Lisa van de Bay Wind leren we, waar je de beste Conch-salad ter wereld kunt krijgen. Het is de Blue Hole, een klein tentje naast de oprit van de brug naar Paradise Island. Het is er gezellig en de Conch Salad smaakt ons inderdaad uitstekend. 20190505_135802 (2) smallToen we op Turks en Caicos voor het eerst de grote reuzenzeeslakken zagen vonden we dat best bijzonder, maar inmiddels zijn we talloze bergen schelpen van de reuzenzeeslak tegengekomen, die hier in veel gerechten wordt verwerkt. De schelp mag overigens niet meegenomen worden.

Tot onze grote verrassing komen we hier ook de Southern Cross tegen. De catamaran met Steve, die we kennen van de wereld reis. Steve heeft de wereldreis met verschillende opstappers gevaren en zeilt nu met Diny, een Nederlandse zeilster. We zakken lekker door en halen veel leuke herinneringen op.

20190504_195615 (2) smallNaast de marina ligt de Nassau Yacht Club, opgericht in 1932. Prins Phillip heeft er nog wedstrijden gezeild. We worden verwelkomd als gast uit Scheveningen en reserveren een plaatsje in de dining room voor het diner. Als dan ook de Commodore er blijkt te zijn is het een mooie gelegenheid om onze clubvlaggen uit te wisselen. Het wordt een gezellige avond en we moeten beloven dat we nog eens terugkomen.

Aan boord bereiden we ons alweer voor op vertrek naar Bermuda. Voorraden worden weer aangevuld en we controleren alle technisch zaken nog een keer.
De stuurautomaat was onderweg uitgevallen en sinds lange tijd hebben we de reserve automaat gebruikt. De meest voorkomende oorzaak is slechte contacten. We vervangen de aansluitdraden en ook de koolborstels. Daarbij blijkt het collectorhuis vol koolpoeder te zitten, dat we er met de stofzuiger uitzuigen. DSC09102 (2) smallDaarna doet hij het weer perfect.
Onderweg gaf ook de oliedrukmeter van de hoofdmotor een waarschuwingssignaal. We zoeken het probleem in de oliedruksensor. Daar blijkt, dat de aansluitdraad los zit, wat eenvoudig te verhelpen is. De motor en generator krijgen meteen ook een oliebeurt, we laten de kleppen van de generator stellen en vervangen uit voorzorg de koelwater-impeller.
Bij controle van de watermaker blijkt na 7 jaar probleemloos werken, een van de pompen te lekken. Geen onbekend fenomeen. We hebben een reserve pomp aan boord. Het is even een klusje om de pomp te vervangen, maar alles doet het weer.